Thursday, November 08, 2018

Inca o data despre traficul din Bucuresti

Chiar daca Bucuresti nu este (inca) cel mai congestionat oras din Europa, situatia nu merge spre mai bine ci invers.

Ca si numarul de pasageri de pe Otopeni (care a crescut de la 5 milioane in 2011 la 12,8 milioane in 2017) si numarul de masini care circula in Bucuresti creste.

Nemaivorbind de faptul ca rutele ocolitoare (centurile) practic nu exista (din moment ce pe unele portiuni centura este cu o singura banda pe sens) si de faptul ca nu exista din start axe principale de preluare flux (bulevarde mari si drepte) in afara de Magheru si mai nou Uranus.

Adaugand si faptul ca creste numarul cladirilor de birouri in zona de nord si ca urmeaza sa se execute si prima jonctiune a unei autostrazi cu orasul de la revolutie incoace.

In acest post vreau sa vorbesc despre masurile luate de administratia strazilor (sau cine ia deciziile astea destepte) care nu ajuta la imbunatatirea traficului ci dimpotriva.

1/ despartitoarele de sens in oras (cele pe drumurile nationale sunt necesare si acolo nu se pun - de exemplu pe drumul mortii E85, se pun insa in Bucuresti - practic eu as ridica toate despartitoarele de sens de beton puse pe strazi si le-as pune pe E85) - le consider cea mai daunatoare, puse (probabil) in ideea de "a limita accidentele", dar este o masura luata cu ochelari de cal, fara a face un studiu de impact .. sa explic de ce sunt o masura proasta:

a) impiedica circulatia masinilor de interventie rapida (ambulante, pompieri, politie), pentru ca despartitoarele sunt puse si pe strazi fara banda de urgenta (de bus/taxi) si mai nou pe strazi cu pista de biciclete (construite cu ingustarea carosabilului sau prin desfiintarea parcarilor, alta problema) .. o ambulanta care vine intr-o coloana trebuie sa aiba posibilitatea sa intre pe contra sens .. in cazul strazilor cu despartitoare de sens nu are nici o posibilitate;

b) blocheaza virajul la stanga .. vrei sa iesi din bloc si sa mergi in stanga, nu poti, trebuie sa mergi in dreapta pana unde vrea despartitorul de sens .. aglomerandu-se altfel intersectiile unde reusesti sa intorci dupa ce te-ai plimbat cativa km si minute bune fara voie .. asta nu ar fi o problema ca intarzii tu 10 minute, dar pe portiunea respectiva de drum si in intersectia unde poti intoarce se dubleaza traficul (!!) cu cei care vor simplu sa fi facut la stanga inainte sa intre in coloana care duce in alta parte;

c) masura vrea sa evite accidentele dar pentru ca totusi oamenii (ai naibii) vor sa intoarca .. vor incerca sa intoarca la capatul despartitoarelor (chiar daca este interzis) si atunci riscul de accidente este si mai mare decat daca nu ar fi puse despartitoarele de sens

d) in oras exista limita de viteza de 50kmph (60kmph in cateva locuri), exista marcaje rutiere care interzic manevrele de viraj la stanga si/sau intoarcere, exista intersectii nesemaforizate care functioneaza pe principiul "cedeaza trecerea" .. asa este normal .. nu pot "evita accidentele" blocand astfel de manevre prin instalarea de despartitoare de beton

e) despartitoarele de beton cauzeaza accidente (chiar mortale, vezi cazul taxiului care a ricosat din parapetul de beton la coborarea de peste pasajul CF de langa autobaza Pipera) prin faptul ca daca conducatorul auto (de la unii nu poti cere sa tina banda la milimetru) instinctiv se indeparteaza de parapet si astfel se poate lovi de banda dinspre trotuar, se ingreuneaza traficul .. lumea franeaza, risc de accidente

LE: se pare ca oficial se numesc "separatoare de sens" dar mai interesant este faptul ca nu se regasesc sub nici o forma in Codul Rutier, deci pot fi considerate niste obstacole de care te poti lovi cu succes si fara se existe alte masini imprejur, periculoase ca si "capetele de pod"

2/ sensurile giratorii .. un sistem de rezolvare a unei intersectii aplicat excesiv la noi in tara .. stau unii si dau cu banul .. ori semafor ori sens giratoriu .. incearca sa faca sens giratoriu si acolo unde nu incape .. daca spatiul este suficient de mare gata .. punem sens giratoriu .. si apoi cand la orele de varf se blocheaza sensul giratoriu (din cauze care in principal tin de probleme in alte intersectii, cum ar fi semafoare nesincronizate, treceri de pietoni negandite si/sau treceri la nivel cu CF) .. trimitem politistii .. inclusiv "politia" locala .. sa dirijeze circulatia (desi practic circulatia in sensul giratoriu merge mai bine fara politist)

3/ pistele de bicicleta create cu luarea spatiului din carosabil .. o prostie monumentala .. inteleg ca intr-un oras modern si civilizat se circula mult cu bicicleta si cu transportul in comun .. insa Bucurestiul nu este un oras modern si civilizat pana nu o sa avem un transport in comun civilizat si pana nu o sa avem parcari (mii de locuri de parcare in plus) .. este o masura populista a primarului care vrea sa bifeze programul de km de piste de biciclete .. insa sacrificand traficul

4/ trecerile de pietoni .. intr-o intersectie este un "razboi" (virtual, din punctul de vedere al fluidizarii) intre masini si pietoni .. atunci cand pietonii trec pe verde si in acelasi timp trece si sirul de masini paralel este ok, atunci insa cand pietonii au verde si sirul de masini nu poate face viraj (stanga sau dreapta) este o problema .. la semaforul de viraj nu reusesc sa treaca decat 4-5 masini la un verde si asa se formeaza in spate o coada imensa .. iar unii vor incepe sa depaseasca coloana si sa forteze virajul de pe banda de unde nu este permis virajul .. in acele cazuri cineva trebuie sa regandeasca trecerea de pietoni .. variante:

a) desfiintarea trecerilor de pietoni (ati citit bine, explic imediat) .. adica daca un pieton daca poate trece de pe o parte pe cealalta a drumului pe aici .. nu are sens sa exista si mai incolo la 10 metri o alta trecere care face acelasi lucru .. chiar daca trebuie sa mai astepte pietonul la un verde .. nu stiu daca sunt inteles .. ganditi-va la o intersectie simpla intre doua strazi .. din comunism (cand erau de 100 de ori mai putine masini decat azi) suntem invatati ca trebuie sa fie 4 treceri de pietoni .. ei bine nu, cu 3 treceri toti pot ajunge pe ce parte isi doresc .. iar acea trecere se scoate acolo unde impiedica cel mai mult virajul masinilor (la dreapta sau la stanga, deobicei la stanga, virajul la stanga fiind problema pentru ca se intersecteaza cu celalalt sens de circulatie)

b) daca nu poate fi desfiintata sau mutata altundeva se poate regla sa stea cateva secunde mai putin pe verde

c) treceri cu buton .. nu pot fi puse in intersectiile semaforizate .. ci numai acolo unde traficul (atat de pietoni cat si de masini) este redus

5/ sensurile unice .. am lasat-o la urma pentru ca este una dintre cele mai bune metode de fluidizare a traficului .. asta daca sunt puse cum trebuie .. trebuie sa te gandesti ca o masina sa poata ajunge din A in B mai usor si nu mai greu, fara sa o pui sa dubleze traficul in coloane si intersectii (cum fac despartitoarele de sens) ... un exemplu unde cred ca ar trebui pus sens unic este Calea Floreasca (cu sens unic spre Stefan cel Mare) .. bineinteles cu reglementarea parcarilor

6/ marcajele rutiere .. sublime si inexistente .. se fac odata la 10 ani, nu se refac dupa lucrarile de reasfaltare .. se folosesc vopsele proaste, semnele de circulatie sunt obturate de pomi sau de masini oprite neregulamentar in zona dinainte de intersectie .. marcajele rutiere (pe asfalt) si presemnalizarea benzilor pentru diferitele manevre (inainte, inainte-stanga, inainte-dreapta) sunt foarte importante

7/ parcarile .. in administratia Firea s-au desfiintat mai multe locuri de parcare ca niciodata .. deci numarul de locuri de parcare (si asa deficitar cu cateva mii) a scazut in schimb pretul (celor cu plata) a crescut (iar unii mai stransi la punga aleg sa nu dea 5 lei ci sa parcheze neregulamentar) .. tu ca primarie sa nu fii in stare sa pui in plan si sa construiesti 1-2 parcari publice mari, subterane sau supraterane

In incheiere, dragi lucratori din primarie sau de la politie, toti care aveti competente legate de strazi si trafic, mai mergeti in vizite de lucru (pe bune nu pentru selfie-uri) in orase civilizate si puneti pe hartie ce vedeti acolo sa aplicati si in Bucuresti. Benzi de circulatie, rezolvarea virajelor la stanga, benzi pentru bus/taxi, benzi de urgenta, semafoare sincronizate, treceri de pietoni puse unde trebuie, pasaje subterane, parcari, piste de bicicleta (de viitor), toate trebuie sa se regaseasca in orice oras.

Si apropo, exista programe de simulare a traficului .. s-au dat milioane pe sistemele de TuristInfo, display-urile stau sparte si nefolosite si acum .. si nu se pot da niste mii pe sistem de analiza a traficului si simulari (ce se intampla daca in intersectia fac asta sau asta .. daca pun despartitoare samd).

No comments: