Sunday, November 05, 2006

Noaptea muzeelor

Prima data am nimerit din intamplare la Salzburg prin 2002, sau era 2003? la LangesNachtdesMuseen, cu un singur bilet (deci nu era chiar moca) intrai la o serie intreaga de muzee. Mi-a placut ideea, am auzit ca si in Franta exista asa ceva o data pe an. Iata ca anul acesta in Bucuresti s-a aplicat aceasta schema nu o data ci de doua ori, o data a fost pe 20 mai 2006, habar n-am avut de asa ceva, si a doua oara sambata trecuta, pe 4 noiembrie 2006. Zeci de copii erau stransi inca de dimineata sa viziteze expozitia de reptile vii de la Muzeul Antipa, iar eu am intrat la renovatul Muzeu National de Istorie unde timp de mai multe saptamani, pana pe 15 ianuarie parca, este o expozitie cu tema "Dacia, crearea provinciei", ocazie cu care vizitatorul poate invata cate un pic din istoria antichitatii poporului dac predecesor a ceea ce suntem noi acum. Pe langa faptul ca pe perioada expozitiei sunt aduse cateva sculpturi in marmura din forul lui Traian (stiti voi, in Roma, pe stanga cum te uiti din Piata Venezia inspre Vittoriano), cea mai interesanta chestie este copia in marime reala a coloanei lui Traian - excelenta initiativa - nu vreau sa ma gandesc cate milioane a costat, dar este o oportunitate excelenta de a vedea fresca cu fresca, ceea ce nu poti face nici chiar la cea originala, costruita dupa al doilea razboi dintre daci si romani, decisiv, inaugurata in 113.

Mi-am dat seama un lucru, este fascinant sa vezi aceste fresce de acum 2000 si mai mult, sa poti pune mana pe un 'document' de acum 60 de generatii. Si m-am gandit la modul in care lasam noi acum memoriile vremurilor, pe un blue-ray va incapea probabil toata istoria unui popor, fiind 'browsat' de catre copii pe un laptop, trecand peste text si poate oprindu-se la poze, fara posibilitatea de a simti nici un fior pentru ca nu va fi nimic real langa care sa stai si sa te impresioneze. De aceea mi-am dat seama ca pe cat de ineficienta poate parea marmura in care este sculptat chipul lui Traian, sau piatra in care sunt scrise doar cateva randuri, pe atat de eficienta imi pare daca te gandesti ca aceasta piatra dainuieste dupa cum spuneam de 60 de generatii si mai poate dainui inca pe atat, aducand pe bune trecutul in prezent.

No comments: